Mire figyeljünk oda egy éttermi POS rendszer választásakor
A vendéglátóipari POS vagy EPOS rendszerek jelentését és jelentőségét korábbi bejegyzésben összefoglaltam, most viszont tekintsük át ezt átfogóbban egy vásárló szempontjából.
Minden vendéglátóipari vállalkozás előbb vagy utóbb választ egy POS rendszert üzlete hatékonyabb üzemeltetéséhez, ezért, mint minden más vállalkozásban, egy megbízható eszköz kiválasztása kifejezetten fontos pillanat. Nézzük meg mire érdemes odafigyelni:
- A vendégélmény
Természetesen a vendég mindenekelőtt, nálunk is igaz ez. Az elégedett vendég nem csak visszatér, de a lehető legjobb marketing. Köztudott, hogy az éttermi POS rendszer a kezdetek kezdetén csak rendelést tudott felvenni, ám napjainkban egy vendéglátóipari POS rendszer tovább fejlődött és a vendégélmény növelésében is tud segíteni.
A Breeze éttermi rendszer például a „Javaslatok” funkció révén puskázási lehetőséget biztosít a személyzetnek. A vendég „mit javasol?” kérdésére gyorsan válaszolhat, az esetleges „melyik bort ajánlja ehhez a fogáshoz” című kérdések sem fognak kifogni az új pincéreken, valamint a napi, a heti, és a szezonális kedvezmények részletei is gyorsan hozzáférhetők. Egy-egy új kolléga betanítása leegyszerűsödik és zökkenőmentessé válik, a vendégélmény pedig fokozódik.
- A munkaerő és a szoftver kapcsolata
Van olyan hely, ahol a munkaerő az állandó és a rendszer hozzáigazodik a felhasználókhoz. Ám sokszor előfordul, hogy a rendszer az állandó a munkaerő pedig cserélődik. Sőt, egyes gyors-éttermi láncokban a rendszer az, ami megalapozza a munkafolyamatot és nem fordítva. Azok a vállalkozások, ahol a munkaerő magas tempóban cserélődik, egy gyorsan elsajátítható rendszer sok erőforrást és időt takarít meg. Hova tovább segít az étterem egységes színvonalát megőrizni.
- Integrálhatóság
Az integráció képessége egy megkerülhetetlen eleme a POS rendszereknek, hiszen a modern POS rendszer egyik vívmánya a rendszer nyitott tulajdonsága. Azaz minél több funkciót és extra szolgáltatást tud befogadni egy POS rendszer, annál többet tud szolgáltatni a felhasználónak, azaz jobban megtérül a befektetés.
- Hordozható
Egy felhőalapú rendszer úttörő tulajdonsága, hogy a rendelés felvétele nem helyhez vagy eszközhöz kötött, felvehetjük azt okostelefonon vagy tableten és a rendelés azonnal megjelenik a konyhában. Nem kell külön visszamenni a pulthoz és külön beütni, majd a konyhának szólni. Minden egyszerre történik.
- Egyszeri költségek
A helyszínen telepített megoldásnak vannak előnyei a felhőalapú megoldással szemben, de meg vannak a hátrányai is vele szemben. Az egyik ilyen az egyszeri költség. Mivel a helyszínen telepített rendszer az adatokat a helyszínen tárolja, ezért a szerver műszaki karbantartása és fenntartása is a költségek között felmerül az egyszeri telepítési díjon felül. Továbbá az adatok megőrzése is az étterem üzemeltető feladata és felelőssége. A felhőalapú rendszer egy szolgáltatás is egyben, a szerverek elérhetőek és karban vannak tartva, a bekerülési költsége pedig viszonylag alacsonyabb.
- Hozzáférés az adatokhoz
A felhőalapú rendszer további előnye az adathoz való szabad hozzáférés, helyszíntől és eszköztől függetlenül. Akár megszerkesztheti a jövőheti kedvezményeket minden üzletében egy repülőn ülve az okostelefonja segítségével. Akár meg is nézheti a készletmozgást telefonján miközben valahol két tennivaló között várakozik az autójában.
- Statisztika
A rendszer tulajdonsága az adatok becsatornázása és gyors hozzáférhetősége. Egy jó rendszer elméletben akár valós időben is képes jelentést készíteni egy-egy pincér munkájáról, és természetesen tud átfogó kimutatásokat is készíteni stratégiai döntések támogatásához.